Начало / Статии / Статии - България

Маршрут от Княжево до връх Копитото

Автор

До Копитото освен с кола, може да се стигне и по далеч по-приятния, пълнещ дробовете с кислород, начин. Маршрутът от квартал Княжево в София до връх Копитото е лек и приятен начин да се разходите из Витоша (с една по-стръмна отсечка, където обаче пътеката е на серпентини). Това трасе беше използван от алпиниста Боян Петров за подготовка преди експедиции.

Ето насоки и упътвания, ако ще го изминавате за първи път.

> Маркировката е зелена.

> Изкачването ще ви отнеме около час и половина.

> Денивелацията е 650 м.

Трасето стартира от последната спирка на трамвай 5 в Княжево. Налейте си минерална вода за из път от чешмата и изкачете няколко стъпала, които ще ви отведат в квартална градинка. След като минете покрай друга, по-голяма чешма, още стълби ще ви отведат до Княжевската гора.

След като пресечете пътя Княжево – Бояна, маршрутът продължава по широка алея с пейки, която покрай ресторант „Бор“ (алеята минава вляво от него) ще ви изведе до дървено мостче в дола Раковец. Дотук изкачването би трябвало да ви е отнело около 15 минути.

На десетина метра преди мостчето отбийте по тясна пътека вляво, която минава през поляна и продължава нагоре покрай телена ограда. Ще преминете през млада смесена гора и за около 20 минути ще стигнете до стария Беловодски път, където е пресечната точка с просеката на пътническата въжена линия, която от 1990 г. не работи. След 20 м продължете по автомобилния път нагоре и, преди моста на дола Раковец, продължете нагоре по добре оформена пътека на десния бряг. След 5-6 минути пътеката пресича потока по бетонен водосток и с остър завой наляво се изкачва на автомобилния път Бояна - Златни мостове. Разстоянието от трамвайната спирка дотук се изминава за 30 минути.

Слезте по пътеката надолу на десния бряг на дола и след като стигнете до каменна чешма, продължете нагоре край брега. Ще стигнете до ляво широко отклонение, което води към Бояна.

Маршрутът продължава по тясна пътечка напред в дола, стига до малко водопадче, пресича потока и преминава на левия му бряг като поема нагоре по билото на левия склон на дола Раковец. Билото се издига стръмно нагоре, изкачването по него е трудно, затова добре оформената пътека позволява преодоляването на височината да става чрез серпентини. Пътеката излиза няколко пъти на малки площадки на самото било, откъдето се открива обширна панорама към Княжево, Горна баня, по-голямата част от Софийското поле и към почти всички софийски квартали, чак до далечните склонове на Стара планина. Колкото по-нагоре се изкачва пътеката, толкова по-впечатляваща е гледката.

Наклонът на пътеката постепенно намалява в горната част на маршрута, после се съединява с една от пътечките, които идват от малинарския път, излиза от гората и с лек наклон продължава през покрайнините на най-северната част на Планинишки поляни. Малко по-нататък пътеката се съединява с друга, идваща от местност Карпузов валог, минава покрай малко бетонно водохващане и излиза на асфалтираното шосе за Копитото. Разстоянието от моста на дола Раковец до тук се изминава за 50 минути.

Наред с обзорните гледки към подножието на планината и населените места маршрутът впечатлява със силно пресечените склонове, спускащи се към дола Раковец и телевизионната кула на връх Копитото.

По-нататък се продължава по автомобилния път и след 700 метра по него и 10 минути вървене се стига до връх Копитото (1348 м н.в.).

Описаният маршрут е най-краткият път от Княжево до Копитото.

Описанието на маршрута е по информация на Природен парк Витоша.