Човек се страхува главно от загубата и промяната, т.е. да пусне нещата и да продължи нататък, да разкрие себе си, да не бъде отблъснат, да дава и да приема; страхува се от това, че нещата идват в живота му, след което си отиват; страхува се и от самотата (тук влиза и страхът от празнотата). Ала всичко това са съвсем естествени части от човешкия живот!
Ето четири от основните дадености в живота:
Реакцията на възрастните на всяка от тези дадености често прилича на реакцията на уплашено дете. Когато възрастният, зрял човек изпита самота, той или търси опора, или остава с чувството за самота, без да се опитва да бяга от него. Това е проява на внимание и грижа към себе си – той медитативно наблюдава състоянието си без критика, привързване, страх или желания. Уплашеното дете обаче чувства, че самотата му отправя укор; то я възприема като присъда: „Това означава, че никой не иска да е с мен. Това означава, че ще умра от изолация.“ Затова търси начин да запълни самотата, тъй че никога да не му се налага да я усети изцяло. То се оглежда за човек, който не само да го подкрепи, но и да премахне това усещане за самота и да запълни празнотата. Детето не вярва, че може само да се справи с нея. (Един от подходите за справяне със страха е хумористичен – повтаряме на глас мислите на уплашеното дете, докато не избухнем в смях!)
Що се отнася до преходната природа на нещата, възрастният забелязва и приема, че всичко в живота протича циклично. Процесите преминават през етап на растеж, достигат пик и след това се уталагат. Тази изпъкнала крива като че характеризира всичките ни преживявания в живота. Ако действаме, водени от детинския страх, се мъчим да фиксираме настоящото положение или се вкопчваме в него в стремежа си да не допуснем да се промени – борим се то да остане в пиково състояние. „Преживях голям романс с теб, но сега тръпката изчезна, тъй че ще я потърся с някой друг. Не искам да приема, че е нормално да се премине от романс към конфликт и след това – към зряло обвързване.“
Когато безрезервно позволя на живота да следва своя ход, аз приемам, че той е непредсказуем, понякога извън контрол. Ако обаче се водя от детинския страх, настоявам за сигурност и търся безопасно пристанище. Тогава започвам да се оглеждам за какво да се хвана: човек, религия, гуру, идеология или пристрастяване. Чувствам се сигурен само когато съм се погрижил достатъчно добре за всичко и нещата са под контрол. Възрастният, който надраства страха, се научава да приема непредсказуемостта, без да се стреми да я надхитрява. „Някои неща се случват по план, а други – въпреки него. Това е просто част от живота.“ Колкото и парадоксално да звучи, именно тази нагласа ни дава сила да се справяме с непредсказуемостта. Когато приема нещата такива, каквито са, аз се сдобивам със сили да се справя с тях – т.е. с това, което не мога да променя. Можем да изразим това по следния начин: има неща, които мога да променя, и други, които не мога; не намирам в това никакъв проблем, който да се бъхтя да разрешавам!
Друга даденост в живота е, че нещата невинаги са справедливи. Злото понякога преуспява, а доброто страда. Няма начин да сме сигурни, че всичко ще бъде идеално. Уплашеното дете в нас копнее за предсказуемостта на справедливите присъди. То изхожда от представата, че един всезнаещ Съдия раздава правосъдие, наказва лошите и награждава невинните. Една от разновидностите на това убеждение е опростенческата вяра в кармата. Реалността обаче разкрива, че животът е съвсем различен, или по-скоро – безразличен! Всички хора страдат. На добрите се случват лоши неща, а на лошите – добри, и обратно. Тези неща са непредсказуеми. Желанието покварените да страдат (да бъдат наказвани), вместо да се променят, е детинско. То произтича от отмъстителността на егото, а не от изпълненото със съчувствие аз. Може също да се смята, че страданието под формата на наскърбяване или предателство в човешките отношения изгражда у нас характер.
Всички хора, които са ни причинили болка, са участвали по някакъв начин в процеса, необходим за нашето израстване. Щом погледнете нещата от този ъгъл, ще разберете, че всеки играе своята роля – за добро или лошо – и ще можете да му простите. Няма нищо нередно в това да се ядосваме или да изпитваме неприязън, но накрая трябва да простим и да видим, че всичко е трябвало да се случи. „За да може да се осъществи великият процес на еманципация, са нужни точно толкова тежки и болезнени събития“, както се изразява Ницше.
В началото на пролетта на смокинята се появява един плод. Целта на този „разузнавач“ е да „подуши“ въздуха и да даде сигнал на останалата част от смокините – дали да разцъфнат или не. Сигналът може да е: „Давайте!“ или „Опасно е; твърде е замърсено; не се показвайте.“ Другите смокини зародиши получават това съобщение и реагират съответстващо, без да изпитват никаква болка, разочарование, гняв или страх. Съобщението просто отразява фактическото състояние на нещата. Това е пример за хармония с реалността, за приемането без съпротива.
Eто още един пример от природата (при който се казва „да“ и само „да“ на всеки миг от съществуванието). Преди да се чифтосат, соколите прелитат ниско до земята и сканират с поглед цялата си територия. Преброяват лалугерите и малките птици и бозайници, за да видят ще има ли достатъчно за тях и малките. Ако ресурсите на тяхната територия са достатъчно, те се чифтосват и женската снася яйца. Ако бройката е под необходимото, те не се чифтосват тази година. (Представете си как населението на Земята ще се промени, ако хората правеха същото!) Това се прави без гняв или съпротива; то е просто част от живота.
Разумно и отговорно е да отчетеш състоянието на нещата и да ги приемеш като факт – без съпротива, желания или страх. Това е вид извънсъдебно споразумение с реалностите на живота. Ако хората постъпваха така, пушачът щеше да прочете предупреждението на пакета и да си каже: „Пушенето е опасно за моето здраве!“ Той щеше да го хвърли в боклука и никога повече да не запали. Без да се противи или гневи, той просто реагира като зрял човек на информацията. Това означава да откликваш на реалността и да я зачиташ.
А ние? Какво провокира у нас информацията, която получаваме?
Дали реагираме като зрели хора или с детински увъртания, протести и мрънкане настояваме „само този път“ да ни се направи изключение?
Повече можете да прочетете в книгата: "Когато любовта срещне страха" на Дейвид Ричо, издателство: "Изток-Запад".